Ile kosztuje stworzenie strony internetowej?
Ile kosztuje stworzenie i utrzymanie strony internetowej w 2022 roku? To pytanie zadaje sobie bardzo wielu przedsiębiorców, blogerów czy osób które po prostu marzą o własnej stronie internetowej. Odpowiedzi są różne – od kilkuset do kilku tysięcy złotych. Skąd biorą się różnice? Już wyjaśniamy!
Strona internetowa – ile kosztuje?
Ciężko udzielić krótkiej i jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile powinna kosztować strona internetowa. Ceny stworzenia strony internetowej zaczynają się bowiem od kilkuset złotych, a kończą nawet na kwotach kilkunasto tysięcznych!
Wszystko zależy od tego, czego oczekujemy od naszej witryny oraz jakie funkcje ma spełniać. Zupełnie czym innym jest bowiem prosta strona z kilkoma zakładkami w menu, czym innym stale aktualizowany blog, a jeszcze czym innym sklep internetowy z kilkuset różnymi produktami, które nieustannie się zmieniają.
Ilość pracy, którą trzeba poświęcić na stworzenie prostej strony wizytówki i dużego sklepu internetowego jest zupełnie nieporównywalna. W tym pierwszym przypadku wystarczy bowiem najprostsze rozwiązanie stworzone na gotowym szablonie, bez zbędnych dodatków. W przypadku sklepu internetowego niezbędne jest wykorzystanie wielu dodatkowych wtyczek i integracji, które są niezbędne, aby nasz sklep prawidłowo funkcjonował.
Strona typu wizytówka
Proste strony typu wizytówka były bardzo popularne na początku XXI wieku. Ich tworzenie było bowiem stosunkowo proste, szybkie i tanie, a oferowane możliwości w zupełności wystarczały na ówczesne czasy.
Obecnie tego typu strony stosuje się coraz rzadziej, bo właściciele serwisów oczekują od nich więcej możliwości. Zwykłe strony typu wizytówka są coraz częściej wypierane przez proste strony z funkcją bloga. To bowiem regularną komunikację za pośrednictwem tego typu strony poprzez dodawanie nowych wpisów blogowych. Im więcej treści, tym łatwiej stronie o znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania. To z kolei ułatwia pozyskanie nowych odbiorców na witrynę.
Jeśli jednak mimo wszystko zdecydowalibyśmy się na stronę w stylu klasycznej wizytówki to musimy liczyć się z wydatkiem kilkuset złotych (zlecając pracę agencji lub freelancerowi).
Blog
Tak jak wspominaliśmy na samym początku obecnie bardzo dużą popularnością cieszą się blogi internetowe. Ich tworzenie również jest stosunkowo proste, a zastosowanie odpowiedniego systemu zarządzania treścią – na przykład WordPressa – pozwala właścicielowi strony w prosty sposób dodawać nowe w treści.
Ceny tego typu stron zaczynają się przeważnie od około 500 zł, a kończą na kwotach w granicach 3-4 tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, czy zdecydujemy się na skorzystanie z gotowego szablonu i jego późniejsze dostosowanie do naszych potrzeb, czy postawimy na dedykowane rozwiązanie, które od podstaw zaprojektuje dla nas grafik. Ta druga opcja będzie oczywiście droższa, dlatego dla początkujących blogerów polecamy wybór wariantu z gotowym szablonem.
Ile kosztuje stworzenie strony? [stawki]
W tym akapicie pokażemy kilka przykładowych kwot, których możemy się spodziewać wysyłając zapytania do firm związanych z projektowaniem stron internetowych.
500 zł – tyle może kosztować stworzenie prostej strony typu wizytówka na bazie gotowego szablonu, dostosowanego do naszych potrzeb.
1300 zł – tyle może kosztować stworzenie bloga na wordpressowym szablonie wraz z kilkoma zakładkami czy formularzem kontaktowym.
2100 zł – tyle może kosztować stworzenie sklepu internetowego w oparciu o gotowe rozwiązania.
2500 zł – tyle może kosztować stworzenie bloga w oparciu o dedykowany projekt graficzny.
4000 zł – tyle może kosztować stworzenie większego sklepu internetowego na bazie dedykowanego projektu dostosowanego do popularnych rozwiązań.
Sklep internetowy
Najwyższa będzie cena stworzenia całego sklepu internetowego z wieloma kategoriami I produktami. W tym przypadku również możemy skorzystać z gotowego szablonu dostosowanego do naszych potrzeb, jednak przeważnie liczba wtyczek i integracji, które będziemy musieli wykonać jest zdecydowanie większa niż w przypadku prostych stron czy blogów.
Warto pamiętać również o tym, żeby przyjrzeć się dokładnie szybkości działania strony i całemu procesowi zakupowe mu. Im szybciej i prościej tym lepiej. Statystyki pokazują, że strona, która ładuje się błyskawicznie i ma prostą ścieżkę prowadzącą do konwersji sprzedaje zdecydowanie lepiej niż wolne, przeciążone i skomplikowane strony. Teoretycznie niewielka różnica we współczynniku konwersji na poziomie jednego procenta może dać nam realnie kilka tysięcy zł przychodu w skali miesiąca więcej. Wszystko zależy od tego, Na jakich kwotach obrotu bazujemy.
Ceny sklepów internetowych zaczynają się przeważnie od 1 tys. złotych, a kończą na kwotach rzędu 5-6 tysięcy PLN. Oczywiście diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach strony i doświadczeniu osoby lub firmy, która będzie ją wykonywać.
Agencja czy freelancer?
Warto zwrócić uwagę na fakt, kto będzie tworzyć naszą stronę internetową. Inne stawki jest w stanie zaoferować jedna osoba – freelancer, który tworzy stronę samodzielnie, a inne agencja, w której za projektem strony internetowej stoi kilka osób.
Obie opcję mają jednak swoje wady i zalety.
Freelancer najczęściej pracuje typowo na własne nazwisko, więc zależy mu na utrzymaniu wysokiej jakości obsługi klienta. Ma jednak najczęściej zdecydowanie mniejsze doświadczenie i w razie problemów trudniej jest mu szybko rozwiązać kłopotliwe sytuacje.
W agencji za projektem stoi więcej osób, więc nagłe i nieprzewidziane sytuacje bywają tutaj mniej zaskakujące. Ma to jednak swoje przełożenie na cenę.
Naszym zdaniem najlepszą opcją będzie wybór doświadczonego freelancera lub niewielkiej agencji. Pozwoli to nam zachować najlepszy stosunek ceny do jakości.
Jakie dane podać, żeby otrzymać konkretną wycenę?
Trzeba pamiętać, że koszt stworzenia strony internetowej zależy od bardzo wielu różnych czynników. Pisząc maila do firmy lub freelancera z zapytaniem o to, w jakiej cenie będą w stanie stworzyć stronę internetową otrzymamy bardzo ogólną odpowiedź z widełkami lub zostaniemy poproszeni o doprecyzowanie naszego pytania.
Aby tego uniknąć i skrócić czas potrzebny na otrzymanie jednoznacznej i precyzyjnej odpowiedzi warto już w samym mailu z zapytaniem przedstawić konkretne informacje.
W tego typu wiadomości powinniśmy przekazać najważniejsze informacje:
- Ile pozycji w menu przewidujemy? (3/5/10?)
- Czy nasza strona ma być dostosowana do urządzeń mobilnych (obecnie responsywność jest już standardem)
- Czy na naszej stronie ma być opcja robienia zakupów online? Jeśli tak – ile produktów planujemy sprzedawać?
- Czy na naszej stronie mają być formularze kontaktowe? Jakie dane będziemy chcieli zbierać?
- Czy na naszej stronie ma być blog z opcją dodawania komentarzy? Jeśli tak – ile wpisów miesięcznie przewidujemy?
- Czy na naszej stronie chcemy mieć galerie zdjęć, relacje live i inne widgety?
- Czy posiadamy już logo i identyfikacją wizualną lub czy oczekujemy jej stworzenia?
- Czy oczekujemy indywidualnego projektu graficznego, czy wchodzi w grę szablon dostosowany do naszych potrzeb?
- Czy posiadamy teksty i zdjęcia na potrzeby strony?
- Czy strona ma być przetłumaczona na języki obce? A jeśli tak to jakie?
Jak wybrać najlepszą ofertę?
Porównując oferty poszczególnych firm lub freelancerów zajmujących się projektowaniem stron internetowych patrz nie tylko na cenę, ale też zakres i jakość oferowanych usług.
Niska cena jest często związana z brakiem doświadczenia u osoby, która proponuje kwotę poniżej standardów rynkowych. Unikaj korzystania z tego typu usług, gdyż przeważnie strona internetowa, którą otrzymamy nie będzie spełniała Twoich oczekiwań.
Nie korzystaj również z ofert, które wydają nam się być skrajnie drogie. Może się bowiem okazać, że jakaś duża agencja zaproponuje nam stworzenie mega profesjonalnej strony internetowej opartej o indywidualny projekt i dedykowane rozwiązania, które ostatecznie nie przyniosą nam dodatkowych korzyść. W takiej sytuacji lepiej postawić na rozwiązanie z niższej półki.
Idealną opcją dla większości klientów wydaje się być skorzystanie z usług firmy, która posiada już doświadczenie w tworzeniu stron i zweryfikowane opinie oraz portfolio, Takiej firmy, która tworzy strony na WordPressie w oparciu o gotowe szablony I dostosowuje je do naszych potrzeb. W takiej sytuacji możemy liczyć na najlepszy stosunek ceny do jakości i stosunkowo szybki czas realizacji.
Ile zapłacimy za utrzymanie strony?
Na sam koniec warto przyjrzeć się jeszcze jednej kwestii. Chodzi tutaj o koszty utrzymania naszego serwisu internetowego. Stałe koszty to domena i hosting, a także opcjonalnie nadzór nad stroną przez programistę (który zaktualizuje wszystkie wtyczki i sprawdzi stan zabezpieczeń) – w przypadku gdy zdecydujemy się na tego typu usługę.
Za domenę zapłacimy w skali roku około 100 zł, a za hosting od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Cena hostingu zależy przede wszystkim od ilości gigabajtów, które są nam potrzebne, wielkości transferu czy liczby baz danych i skrzynek email, których potrzebujemy do działania serwisu.
Można przyjąć że koszt utrzymania średniej strony w tym przypadku wynosi około 300-400 zł w skali roku (bez prac programistycznych) i około 1000 zł (z pracami programistycznymi). Na prace programistyczne składa się na przykład:
- aktualizacja wtyczek
- aktualizacja WordPressa
- utworzenie kopii bezpieczeństwa
- prace optymalizacyjne w kodzie strony
- prace nad banerami/grafikami na stronie.
Warto zdecydowanie porównać oferty różnych firm hostingowych, bo różnice w cenach potrafią zaskoczyć. Zwróćmy też uwagę na promocje, którymi firmy kuszą przede wszystkim nowych klientów. Cena w pierwszym roku potrafi być wręcz śmiesznie niska (na przykład 1 zł za domenę i 30-50 zł za hosting), jednak od drugiego roku zapłacimy już co najmniej kilkukrotnie więcej. Weźmy to pod uwagę wybierając firmę, w której będziemy utrzymywać naszą witrynę – tym bardziej, że przenoszenie witryny ciężko wykonać samodzielnie i najlepiej zlecić je profesjonalistom.