Jak wybrać domenę i hosting?

Jak wybrać domenę i hosting?

Planujesz założenie bloga, sklepu internetowego czy innej strony www? Konieczny będzie wybranie odpowiedniej domeny oraz hostingu. Wiele firm oferujących takie usługi korzysta z nieuwagi klientów oraz ich niewielkiego doświadczenia. Zobacz na co zwrócić szczególną uwagę podczas dokonywania wyboru domeny i hostingu oraz jak nie dać nabrać się na podchwytliwe oferty.

 

Co to jest domena?

Z pewnością każda osoba korzystająca z komputera czy tableta spotkała się z domeną, mimo że być może nawet o tym nie wie. Mówiąc szczerze być może nawet osoby, które nigdy nie używały przeglądarki internetowej również mogą kojarzyć wiele domen, chociażby z reklam telewizyjnych czy ulotek reklamowych, które dostajemy do skrzynek pocztowych. Najprościej mówiąc – domena jest to nazwa strony. Na przykład wpisując w przeglądarkę “google.pl” używasz domeny konkretnej strony. Każdy portal, blog czy sklep znajdujący się w internecie musi zawierać właśnie ten element.

 

Jak wybrać dobrą domenę?

Obecnie coraz więcej osób chce udzielać się w internecie, a co za tym idzie zakładają różne blogi czy inne portale informacyjne, na których umieszczają doświadczenia z własnego życia. 

Dodatkowo wiele sklepów przenosi się na sprzedaż online ze względu na dużo większe możliwości trafienia do większej liczby odbiorców, a co za tym idzie – zwiększenia zysków. 

Wszystko to sprawia, że coraz więcej atrakcyjnych domen jest zajmowanych przez kolejne sklepy oraz osoby prywatne, które chcą prowadzić swoją działalność w internecie. Dlatego też znalezienie wolnej domeny, która będzie atrakcyjna może okazać się dosyć czasochłonne. 

Jeżeli na przykład zamierzasz prowadzić sklep z częściami motoryzacyjnymi dobrze będzie, aby w nazwie znajdowało się słowo “samochód”, “auto” bądź inny odpowiednik w obcym języku. Możesz też w nazwie domeny użyć nazwy konkretnej marki lub usługi. 

Dzięki temu każdy potencjalny kupujący dużo łatwiej znajdzie twoją ofertę po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnego hasła. Warto więc zastanowić się szczególnie dobrze nad nazwą bloga czy sklepu oraz odpowiednio dobrać domenę do rodzaju działalności.

Ile kosztuje wykupienie domeny?

Na samym początku wiele firm oferuje wykupuje domeny za symboliczną złotówkę bądź bardzo niewielki koszt – na przykład 4, 9 czy 19 zł netto. Opłata na następny rok będzie wahała się w okolicach od ok. 50 do 150 zł netto. Nie są to więc szczególnie duże kwoty w przeliczeniu na pojedynczy miesiąc.

 

Hosting – co to takiego?

Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę w internecie mogą nie kojarzyć nawet takiego słowa i z pewnością nie będą wiedziały co kryje się pod tą nazwą. Dlatego w tym momencie przychodzimy z pomocą! 

Najprościej mówiąc – hosting jest to udostępnienie pewnego miejsca na dysku internetowym w celu wgrania niezbędnych plików do działania twojej strony. Jest to więc element konieczny, który umożliwia działanie każdej witryny internetowej. 

Dlatego też wybranie hostingu o odpowiednich parametrach w firmie jest niezbędne, aby całość działała płynnie i bez żadnych awarii.

 

Rodzaj i pojemność dysku

Udając się do sklepu z elektroniką patrząc na półki z dyskami przenośnymi możemy znaleźć pamięci SSD oraz HDD. Będą one różniły się znacząco ceną, ale również parametry techniczne będą zupełnie inne. Pierwszy rodzaj, czyli dyski SSD charakteryzują się znacznie szybszą pracą, a co za tym idzie kosztują też nieco więcej. 

Sytuacja ma się dokładnie tak samo w przypadku wyboru miejsca w firmach hostingowych. Wszelkiego rodzaju strony umieszczone właśnie na pamięci SSD będą ładowały się szybciej. Z pewnością nie raz zdarzyło ci się, że dana strona ładowała się bardzo długo. Jest to dosyć denerwujące i z pewnością nie chciałbyś, aby osoba wchodząca na twojego bloga czy przeglądając ofertę sklepu denerwowała się, że coś nie ładuje się tak szybko jak należy. Tak więc podczas dokonywania wyboru nie kieruj się wyłącznie ceną, ale zwróć uwagę na ten jak i inne parametry.

Kupując pendrive’a w pobliskim elektromarkecie pierwsze na co patrzymy to jak dużą pamięć będziemy mieli do dyspozycji. Tak też znajdziemy na przykład takie, gdzie będziemy mogli wykorzystać 8 GB, 16, a w tych najlepszych nawet 128 czy 512 GB. Zobacz więc jak wiele opcji możesz wybrać. W przypadku poszukiwań odpowiedniego hostingu również warto będzie zwrócić na to uwagę, gdyż inną ilość miejsca będzie potrzebował najprostszy blog o jakiejś konkretnej tematyce, a zupełnie inną sklep internetowy, który będzie posiadał setki albo i nawet tysiące produktów w swojej ofercie. W najpopularniejszej firmie hostingowej możemy znaleźć dyski o pojemności 25, 50 i 100 GB. Pierwszy z nich polecane są właśnie na niewielkie blogi, gdzie nie będzie w grywanych szczególnie dużo zdjęć bądź filmów. Druga opcja najlepiej sprawdzi się do użytku profesjonalnego, czyli niewielkich sklepów. Zaś te o pojemności 100 GB będą wymagane dla naprawdę dużych platform sprzedażowych. Pamiętaj również, że zazwyczaj będzie możliwość dokupienia miejsca w razie, gdy okaże się że wybrałeś opcję ze zbyt małą ilością miejsca.

 

Transfer i liczba kont email/baz danych 

To trzy kolejne parametry, o których nie można zapominać, wybierając hosting. Minimalny transfer to kilkadziesiąt gigabajtów miesięcznie, choć bardzo popularne są oferty z transferem bez limitu. Podobnie sytuacja wygląda przy bazach danych i adresach email. Realnie wystarczy najczęściej kilka kont, a w praktyce firmy nie nakładają tutaj zbyt dużych limitów. 

Co to jest certyfikat SSL i czy warto go stosować?

Kolejnym aspektem, o którym nie sposób nie wspomnieć jest certyfikat SSL. Zapewnia on poufność transmisji danych przesyłanych przez internet. Obecnie zaleca się aby był on stosowany nawet na najprostszych stronach internetowych takich jak blogi czy różne portale informacyjne oraz – co oczywiste – we wszelkiego rodzaju sklepach internetowych oraz bankowości. 

Dzięki temu będziemy mieli pewność, że nasze dane jak i dane klientów są w pełni bezpieczne. Odpowiadając na pytanie czy warto go stosować odpowiedź będzie bardzo prosta. Oczywiście, że warto go stosować ze względu na zwiększone bezpieczeństwo, ale również lepsze pozycjonowanie twojej witryny. 

Strony z tego typu zabezpieczeniem są wyświetlane w wyszukiwarkach znacznie wyżej, a użytkownicy chętnie je odwiedzają. Obecnie wiele przeglądarek posiada specjalny znaczek (zieloną kłódkę), dzięki której na pierwszy rzut oka możemy stwierdzić czy dana witryna będzie bezpieczna dla naszych danych. 

Jeżeli tego certyfikatu nie wykupisz kłódka ta nie będzie się wyświetlała, a osoba przeglądająca treść może mieć obawy czy aby na pewno jest w pełni chroniona.

 
 

Aktualizuj na bieżąco WordPressa i wszystkie wtyczki

Wtyczki, które instalujemy w naszym wordpressie powinny być bardzo starannie wybrane. Sprawdźmy, czy twórca wtyczki to osoba zaufana i czy w odpowiedni sposób dba o jej zabezpieczenie. 

Pamiętajmy również, żeby usuwać wszystkie wtyczki, których nie używamy. Dodatkowo wtyczki, które są w danym czasie aktywne powinny być zawsze aktualizowane, bo stare wersję mogą być narażone na różnego rodzaju ataki niepowołanych osób.

 
 

Ile kosztuje wykupienie certyfikatu SSL?

Wszystko zależy od tego czy prowadzisz bloga czy sklep z płatnościami online. Najtańsze certyfikaty SSL kosztują w okolicach 19 zł za rok lub są nawet dodawane jako gratis do hostingu. 

Jeżeli jednak konieczne jest szyfrowanie danych na nieco wyższym poziomie będziesz musiał zapłacić kilkaset złotych rocznie. Będą to koszty już nieco większe, ale z pewnością zależy Ci na tym, aby klienci byli w pełni zadowoleni z oferowanych usług. Dodatkowo wiele firm hostingowych oferuje możliwość wykupienia tego certyfikatu w bardzo atrakcyjnej cenie. Warto więc już na tym etapie zobaczyć czy masz taką możliwość oraz ewentualnie porównać ofertę konkurencyjnych firmy.

Jak nie dać nabrać się podczas wyboru domeny i hostingu?

Firmy zajmujące się usługami hostingowymi zdają sobie sprawę z tego, iż wiele osób nie ma zbyt dużego doświadczenia w tematach technicznych i chcą skorzystać z faktu, iż mało kto z nas dokładnie przegląda całą ofertę i czyta tekst nawet tym najmniejszym drukiem na samym dole. Firmom w większości zależy przede wszystkim na pozyskaniu nowego klienta. 

Dlatego też wybierając czy to domenę czy hosting koniecznie zwróć uwagę na to, jak dużo kosztuje odnowienie usługi po roku czasu. 

Przykładowo – jedna z popularniejszych firm (którą nazwiemy tymczasowo A) oferuję hosting o pojemności 50 GB za 75 zł na pierwszy rok. Po doczytaniu szczegółów okazuje się, że przedłużenie na następne 12 miesięcy będzie kosztowało ponad tysiąc złotych! 

Jak więc widzisz różnica ta będzie dosyć duża i w takiej sytuacji warto będzie poszukać nieco korzystniejszej oferty w skali kilku lat. Wchodząc na stronę konkurencyjnej firmy na pierwszy rzut oka możemy zobaczyć iż za pierwszy rok zapłacimy nieco więcej, gdyż będzie to 160 zł, ale warto zwrócić uwagę na to iż w następnym roku będzie to jedynie 660 zł. Różnica w porównaniu z firmą A jest więc kolosalna i początkowa oszczędność 90zł będzie nieopłacalna w długofalowej perspektywie. 

Sytuacja ta ma się wręcz identycznie w przypadku wyboru domeny. Niestety nadal wielu niedoświadczonych właścicieli sklepów internetowych czy innych portali informacyjnych zapomina spojrzeć na te informacje, a firmy specjalizujące się w sprzedaży usług hostingowych korzystają z tego niedopatrzenia.

Gdzie najlepiej zakupić domenę i hosting?

Rynek oferuje wiele firm, które świadczą usługi sprzedaży domeny oraz hostingu.
W initSoft polecamy naszym Klientom skorzystać z usług firmy lh.pl, która w przystępnej cenie oferuje domeny oraz wysokiej jakości hosting WordPress, który bardzo dobrze wypada we wszelkich rankingach wydajnościowych, takich jak choćby zaprezentowany poniżej ranking przeprowadzony przez itreseller.com.

 
Benchmark wykonany przez itreseller.com
Benchmark wykonany przez itreseller.com.

Domena z hostingiem wybrana – co dalej?

Po dokonaniu wyboru tych dwóch ważnych elementów związanych z tworzeniem własnej strony internetowej trzeba będzie wybrać z jakiego systemu zarządzania treścią chcesz korzystać. Najpopularniejszymi są WordPress lub Joomla. 

Umożliwiają one bardzo łatwe edytowanie treści na stronie oraz bezproblemową obsługę zamówień w sklepach internetowych. Poradzi sobie z tym praktycznie każdy użytkownik, który w dobrym stopniu potrafi korzystać z komputera. 

Następnie warto będzie skorzystać z pomocy firmy, która pomoże nam przygotować witrynę oraz zainstalować wszystkie niezbędne wtyczki. Samodzielne wykonanie wszystkich tych czynności może okazać się bardzo skomplikowane i czasochłonne dla początkujących bądź niedoświadczonych administratorów. 

Jeżeli zaś chodzi o sam szablon strony to dostępnych mamy wiele sklepów, w których znajdziemy płatne lub bezpłatne motywy. Te pierwsze będą zazwyczaj sprawdzały się nieco lepiej i warto zainwestować na początku trochę więcej, a następnie cieszyć się płynnie działającą stroną przez dłuższy czas. Darmowe bądź te najtańsze templatki często nie spełniają oczekiwań oraz nie sprawdzają się w codziennym użytkowaniu.

Scroll to Top