fbpx

Jaki CMS dla strony wybrać?

Jaki CMS dla strony wybrać?

Wiele osób, które do tej pory nie miały styczności z tworzeniem i prowadzeniem stron internetowych zastanawia się, jak komu zlecić stworzenie takiej witryny internetowej oraz jak można nią potem zarządzać. Jeśli jesteś w gronie takich osób to koniecznie przeczytaj ten artykuł do samego końca, bo znajdziesz w nim masę wskazówek od praktyków, które będziesz mógł samodzielnie zastosować podczas tworzenia strony i zarządzania własną witryną internetową. Pokażemy tutaj, jaki system zarządzania stroną internetową najlepiej wybrać.

 

CSM – co to takiego?

Skrót CMS pochodzi z języka angielskiego i oznacza content management system, czyli  czyli w tłumaczeniu system zarządzania treścią.  Do najpopularniejszych systemów zarządzania treścią na stronach internetowych w 2022 roku zaliczamy Wordpresa, Joomlę czy Drupala. Z kolei jeśli prowadzisz sklep internetowy Możesz skorzystać z dedykowanych wtyczek do wordpressa Lub wybrać inne narzędzia przeznaczone typowo do sklepów internetowych, takie jak Woocommerce, Prestashop, Shoper czy Shoplo. Co jednak istotne – w samym WordPressie, który jest obecnie najpopularniejszy postawisz zarówno prostą stronę typu wizytówka, jak i duży sklep internetowy. 

WordPress – najpopularniejszy CMS, ale czy najlepszy? 

Przejdźmy zatem do porównania poszczególnych systemów zarządzania treścią dla stron internetowych. Zacznijmy od najpopularniejszego obecnie WordPressa.

Powstał on w 2003 roku i od tego czasu nieustannie jest rozwijany i aktualizowany. Początkowo był wykorzystywany głównie do tworzenia i Zarządzania blokami internetowymi, ale po czasie liczne wtyczki i rozbudowane motywy spowodowały, że na wordpressie możemy stawiać również większe portale internetowe Czy sklepy z różnymi produktami. Statystyki pokazują, że obecnie około 50% stron internetowych na całym świecie jest już zbudowana w oparciu o WordPress, a w przypadku stron, które posiadają system zarządzania treścią WordPress ma jeszcze większe udziały w rynku. To zdecydowanie najpopularniejszy system zarządzania ze wszystkich, które omawiamy w tym artykule i które w ogóle są dostępne. 

 

Zalety WordPressa

Do największych zalet WordPress możemy zaliczyć fakt, że jest on bezpłatny, a mimo wszystko możemy liczyć na ciągłe aktualizacje, które poprawiają sam system czy masę nowych wtyczek i szablonów.. Dodatkowo wokół WordPress jest zbudowana ogromna międzynarodowa społeczność, która wzajemnie się wspiera i pomaga rozwijać cały CMS. To wszystko powoduje, że posiadając własną stronę na WordPressie możemy znaleźć masę bezpłatnych materiałów dotyczących tego systemu. Również materiały płatne nie są przesadnie drogie i oferują znacznie możliwości, co jest dodatkową zaletą dla osób, które posiadają witrynę w oparciu o WordPressa i chcą, żeby całość działa stabilnie i profesjonalnie.

Kolejną dużą zaletą WordPressa jest łatwość jego obsługi. System ten jest w naszej ocenie najbardziej intuicyjnym CMSem dostępnym na rynku. Dodatkowo, gdybyśmy mieli jakiekolwiek problemy z obsługą poszczególnych wtyczek czy motywów możemy znaleźć masę bezpłatnych tutoriali na YouTube i materiałów tekstowych na temat poszczególnych rozwiązań. Istnieją też fora internetowe czy grupy na Facebooku, w których również bez problemu otrzymamy pomoc. 

Kolejną zaletą WordPressa jest to, że posiada on ogromną bazę motywów i wtyczek, z których możemy korzystać. Znajdziemy tam dziesiątki tysięcy bezpłatnych rozwiązań, które są już sprawdzone i przetestowane przez innych użytkowników, jak i opcji płatnych. 

Mówiąc o zaletach WordPressa nie sposób nie wspomnieć również o tym, że jest on dość dobrze zoptymalizowany pod kątem tego, żeby nasze witryny działały stabilnie i szybko się wczytywały. Oczywiście bardzo wiele zależy tutaj od tego, jaki motyw wybierzemy i w jaki sposób zainstalujemy go na serwerze. Nie bez znaczenia jest jakość hostingu, na którym stoi nasza strona internetowa oraz tego, jakie wtyczki wybierzemy do naszej witryny. Musimy pamiętać, żeby całość odczytywała się naprawdę szybko i działa stabilnie. Od tego zależy bowiem, czy osoby wchodzące na naszą stronę będą chciały dalej przeglądać treści, które im proponujemy. 

 

Wady WordPressa

A wady? Te oczywiście też się pojawiają i nie sposób o nich nie wspomnieć w tym artykule, porównującym poszczególne systemy zarządzania treścią na stronach internetowych. 

Po pierwsze – należy powiedzieć o lukach w zabezpieczeniach, które co jakiś czas są wykrywane. Historia pokazuje, że zdarzyło się już co najmniej kilka poważniejszych luk w systemie, które jednak zostały szybko naprawione. Właśnie dlatego mając własną stronę na WordPressie musimy pamiętać o tym, żeby na bieżąco aktualizować wszystkie wtyczki, z których aktualnie korzystamy. Duża popularnością WordPressa powoduje, że luki w zabezpieczeniach są stosunkowo szybko wykrywane. Jeśli będziemy śledzić te doniesienia i na bieżąco na nie reagować to możemy być spokojni o bezpieczeństwo naszej witryny. Tego typu prace możemy też zlecić profesjonalistom, którzy będą na bieżąco śledzić stan naszej witryny i dbać o wszystkie wtyczki. 

Warto podkreślić, że WordPress nie jest w tego typu sytuacjach odosobniony. Większość systemów zarządzania treścią miała już historie związane z lukami w zabezpieczeniach, co nie jest niczym dziwnym biorąc pod uwagę popularność tego typu rozwiązań.

Kolejną wadą jest fakt, że istnieje ryzyko znalezienia w internecie bardzo podobnej strony do naszej. Wybierając bezpłatny szablon, który był już pobierany kilkadziesiąt tysięcy razy jest to po prostu nieuniknione. Aby uniknąć takiej sytuacji warto wybrać płatny szablon (który przeważnie ma mniej pobrań) i który dodatkowo łatwiej dostosować pod względem wyglądu i funkcjonalności do naszych potrzeb. Plusem płatnych rozwiązań jest też ich dłuższe i lepsze wsparcie techniczne czy aktualizacje. Jeśli myślimy o własnej stronie internetowej na lata warto przemyśleć tę opcję. 

Joomla

Kolejnym bardzo popularnym systemem zarządzania treścią jest Joomla.  Jej pierwsze wydanie miało miejsce w drugiej połowie 2005 roku. Dżungla w odróżnieniu od prezesa bez instalacji dodatkowych wtyczek posiada nieco więcej możliwości. W samym podstawowym pakiecie otrzymujemy możliwość tworzenia artykułów, różnie wersji językowych witryny czy zarządzania banerami reklamowymi na naszej stronie. Te rozwiązania Powodują jednak, że cały system już od samego początku jest nieco bardziej skomplikowany w obsłudze i dla osób, które nie miały nigdy doświadczenia w tworzeniu i zarządzaniu stronami może być Nieco mniej intuicyjny. 

W Joomli możemy mieć też oczywiście więcej możliwości niż tylko te podstawowe. W tym celu możemy zainstalować komponenty, moduły, dodatki czy szablony. Typów rozszerzeń jest tutaj więcej niż w przypadku WordPress a, ale jak oferowane możliwości są na podobnym poziomie. 

Według statystyk z Joomli korzysta obecnie kilka procent serwisów internetowych. Jak widać to wynik zdecydowanie słabszy od będącego na pierwszym miejscu wordpressa. 

 
 

Drupal 

Trzecim pod względem popularności z systemem zarządzania treścią jest obecnie Drupal. To jednocześnie najstarszy CMS, który opisujemy w tym artykule. Drupal powstał już na samym początku 2001 roku. Początkowo miał on być po prostu forum dyskusyjnym, w którym użytkownicy będą mogli publikować różnego rodzaju treść. Z czasem Drupal stał się jednak oprogramowaniem w języku PHP, na bazie którego można tworzyć witryny internetowe. Statystyki pokazują, że na Drupalu stoi obecnie około 2% stron internetowych. Drupal w odróżnieniu od WordPressa jest częściej wykorzystywany przez duże korporacje czy strony rządowe. Drupal jest w naszej ocenie nieco bardziej skomplikowanym systemem, przez co nie polecamy go dla zupełnie początkujących użytkowników, którzy na przykład myślą o stworzeniu zwykłego bloga. 

 
 

Własny CMS / dedykowane rozwiązania

Ostatnia opcja, którą chcemy poruszyć w tym artykule to własny, dedykowany system do zarządzania zawartością witryny internetowej. Takiego rozwiązania zdecydowanie nie rekomendujemy, gdyż najczęściej oznacza ono znacznie większe koszty początkowe oraz koszty stałe w zarządzaniu stronę internetową. 

Dodatkową trzeba brać pod uwagę, że rozwiązanie stworzone wyłącznie przez jedną firmę i nie rozwijane przez nikogo innego może po czasie stracić na aktualności. Gdyby na przykład dana firma zniknęła z rynku lub przestała wspierać ten system, to możemy zostać z nim sami. W przypadku najpopularniejszych na świecie CMSów takich jak WordPress, Joomla czy Drupal tego typu rozwiązanie przynajmniej w perspektywie kilku lat raczej nam nie grozi.

WordPress, Drupa czy Joomla – co wybrać? 

W naszej ocenie zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem w większości przypadków będzie skorzystanie z WordPressa, który obecnie najbardziej popularnym systemem i posiada największą liczbę bezpłatnych motywów i wtyczek, a także ogromne wsparcie społeczności z całego świata. Biorąc pod uwagę perspektywę rozwoju – ten system jest w naszej ocenie najbardziej przewidywalny, bezpieczny i jednocześnie dający najwięcej możliwości. Sami tworzymy strony internetowe głównie w oparciu o WordPressa i widzimy, że nasi klienci również chętnie korzystają z tego rozwiązania.WordPress idealnie sprawdzi się, gdy myślimy o stronie internetowej dla:
  • blogera/vlogera
  • firmy usługowej/szkoleniowej/produkcyjnej
  • sklepu internetowego
  • portalu internetowego
  • organizacji pozarządowej
  • lokalnej społeczności.

Warto zwrócić tutaj uwagę na fakt, że na wordpressie stoją naprawdę duże serwisy informacyjne czy strony internetowe, odwiedzane przez setki tysięcy użytkowników miesięcznie. Jest to rozwiązanie, które wykorzystują zarówno początkujący blogerzy, jak i właściciele dużych firm i korporacji. 

Z całą pewnością odradzamy natomiast dedykowane rozwiązania bez popularnego systemu zarządzania treścią – nawet jeśli znamy podstawy programowania. Najczęściej wiąże się to z wyższymi kosztami początkowymi oraz generuje też wiele problemów w zarządzaniu witryną. 

Scroll to Top